banner50

banner52

22 Eylül 2019 Pazar

Okul kantinlerinde yeni dönem başlıyor

Yeme bağımlılığını nasıl anlarız?

Yemenin bağımlılığı olur mu demeyin. Bilim adamları, bazı insanlarda beynin ödüllendirme sisteminin aynı alkol veya uyuşturucu bağımlılığında olduğu gibi yiyeceklere de cevap verdiğini belirlediler.

banner46
17 Mart 2016 Perşembe 15:53
Yeme bağımlılığını nasıl anlarız?


Gıdavitrini - Yiyeceğin veya yemenin bağımlılığı olur mu demeyin. Bilim adamları; bazı insanlarda beynin ödüllendirme sisteminin aynı alkol veya uyuşturucu bağımlılığında olduğu gibi yiyeceklere de cevap verdiğini belirlediler. Diyetisyen ve Yaşam Koçu Gizem Şeber, "yeme bağımlılığı neden oluşur, gerçekten bağımlılık mı, bağımlı olduğunuzu nasıl anlarsınız, hangi yiyeceklere bağımlılık daha sık gözlemleniyor ve yeme bağımlılığının çözümü ne?" gibi soruların cevaplarını veriyor.

YEME BAĞIMLILIĞI NEDEN OLUŞUYOR?
Beynimizin bir ödüllendirme sistemi var. İşte bu sistem bazı insanlarda alkol ve uyuşturuculara verdiği haz tepkilerini veriyor. Alkol ve uyuşturucu kullanımı sonrası da artan, mutluluk hissi veren dopamin bazı insanlarda lezzetli yiyecekler tüketildikten sonra da oluşuyor, bu nedenle bu kişiler giderek yiyeceklere bağımlı hale geliyorlar. 

GERÇEKTEN BAĞIMLILIK MI?
Alkol ve uyuşturucu bağımlılığında olduğu gibi bir süre sonra vücut daha azı ile yetinmemeye başlıyor yani tolerans kazanıyor. Daha fazla dopamin salgılayıp daha fazla mutlu hissedebilmek için tüketim miktarının artması gerekiyor. Zamanla bu kişiler aynı diğer bağımlılar gibi daha azı ile yetinememeye başlıyor. 
Bağımlı kişiler mutsuz olduklarında veya depresif hissettiklerinde bağımlı oldukları maddeye yönelir ve en kısa zamanda bu maddeye ulaşmak/tüketmek isterler. Yemek bağımlılarında da aynı problemler gözleniyor. 

İşte tüm bu nedenlerle yiyecek tutkusu aslında bir çeşit bağımlılık. 

BAĞIMLI OLDUĞUNUZU NASIL ANLARSINIZ? 
Yale Üniversitesi Besin Bilimleri Bölümü’nün bu konuda uzun çalışmalar sonucu oluşturduğu bir anket var. İşte bu anketten birkaç soruyu yanıtlayarak yemek bağımlısı olup olmadığınızı test edebilirsiniz. 

Sofraya oturduğumda ilk planladığımdan daha fazla yiyerek sofradan kalkıyorum ve bunu sık tekrarlıyorum. 

Aç olmasam bile bazı besinleri tüketebiliyor, doyduktan sonra bile yemeye devam ediyorum. 

Kendimi hasta hissedinceye kadar yemeye devam ediyorum. 

Bazı yiyecekleri tüketememe ihtimali beni endişelendiriyor. 

Bazı besinlere ulaşma imkânım yok ise ulaşana kadar aramaya devam ederim. 

Eğer bu soruların birçoğuna EVET yanıtı verdiyseniz, üzgünüz sizde yemek bağımlısı olabilirsiniz. 


HANGİ YİYECEKLERE BAĞIMLILIK DAHA SIK GÖZLENİYOR? 
Yapılan bilimsel araştırmalar, daha sıklıkla şeker ve yağdan zengin lezzetli besinlerin bağımlılık yarattığını gösteriyor. Kadınlar için ilk sırada çikolata yer alırken, erkeklerde ilk sıra pizzanın. Yine yapılan araştırmalarda dondurma, patates kızartması ve patates cipsi en yüksek sıralarda yer alıyor. 

YEMEK BAĞIMLILIĞININ ÇÖZÜMÜ NE? 
En temel çözümü, bağımlılığın altta yatan sebebinin tespit ve tedavi edilebilmesi için psikolog desteği almak. Eğer psikolog desteği alacak şansınız yok ise konu ile ilgili farkındalığınızı yükseltmek zorundasınız. 

Yeme günlüğü tutun. Ancak bu günlüğe sadece yediklerinizi değil, yerken neler hissettiğinizi de kaydetmeyi unutmayın. Böylece hangi duygularda daha fazla yediğinizi zamanla tespit edebilirsiniz. 

Yoksunluk hissi geliştiğinde ilk 15 dakika kendinizi oyalayın. Kitap okumak, bilgisayar oynamak, kısa bir yürüyüşe çıkmak ya da ev temizlemek. Bunların hepsi yemeyi ilk istediğiniz kadar çok yemenize engel olacak aktivitelerdir. 

Farkındalığınızı arttırın. Yeme atağınız geldiğinde kendinizi suçlamak yerine izleyin. Yemek yeme hızınızı düşürmeye ve başka hiçbir şey ile ilgilenmemeye çalışın. Bu şekilde yemek yemeye hangi duygunun yoksunluğundan ötürü sarıldığınızı daha rahat keşfedersiniz. 

Düzenli egzersiz yapın. Egzersiz yapmak seratonin salgısını arttırarak daha iyi, zinde ve mutlu hissetmenizi sağlayarak yeme ihtiyacınızın azalmasına neden olacaktır. 

Meditasyon yapın. Bilimsel çalışmalar düzenli meditasyonun beyin dalgalarını yavaşlatarak endişeyi azalttığına dikkat çekmektedir. Aynı zamanda daha sakin hissetmeyi sağlar. Bu da duygu durumunuzu daha rahat kontrol etmenizi sağlayacaktır. 

banner21

Bu habere yorum yapan ilk siz olun!

  • Ad Soyad:

  • Yorum:

  •  

    @name x

  • UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
    HAVA DURUMU
    Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
    Kırmızı et fiyatlarının artışı hangisi ile ilgilidir?

    NAMAZ VAKİTLERİ
    Görüntülemek istediğiniz ili seçiniz:
    EN ÇOK YORUMLANANLAR
    BUGÜN
    BU HAFTA
    BU AY
    SAYFALAR
    KARİKATÜR
    SENDE YAZ
    Ziyaretçi Defteri
    Ziyaretçi Defteri

    Siz de yazmak istemez misiniz?

    Ziyaretçi Defteri
    ARŞİV
    banner20