Köftede taklit pazar 100 milyona ulaştı

Sultanahmet Köftecisi YKB Mehmet Tezçakın, "Dedemin fotoğrafını kullanmalarını doğal karşılıyorum da, benim fotoğrafımı dükkanına asan taklitçiler bile var" dedi.

Köftede taklit pazar 100 milyona ulaştı
Yeme-içme sektöründe Türkiye’nin en çok taklit edilen markası olan ‘’Sultanahmet Köftecisi’’nin ismini izinsiz olarak kullananların oluşturduğu pazarın büyüklüğü 100 milyon liraya ulaştı.
3. Kuşak Sultanahmet Köftecisi Mehmet S. Tezçakın, Sultanahmet köftesinin patentinin, İnegöl ya da Akçaabat köftesi gibi coğrafi işaret olarak alınmadığını, isim ve marka kullanım hakkının yalnızca Tezçakın ailesine ait olduğunu bildirdi. 
‘’Semt adından esinlendim” diyerek “Sultanahmet Köftecisi” adını kullananların tüketiciyi aldattıklarını savunan Tezçakın, “Mazisi 3-5 yıl öncesine dayanan firmaların Sultanahmet köftesinin ününe leke sürmesine izin vermeyeceğiz. Nerede olursa olsun, eğer adında ‘Tarihi’ ibaresi bulunmuyorsa, kuruluş tarihi olarak da 1920 belirtilmiyorsa, o köfteci Tarihi Sultanahmet Köftecisi değildir, sunduğu da Sultanahmet köftesinden başka bir şeydir’’ dedi.

Tezçakın, bugüne kadar markalarını taklit eden onlarca işletme hakkında hukuki süreci başlattıklarını anımsatarak, şunları söyledi:
"Maddi ve manevi tazminat talebiyle açtığımız davalardan, bugüne kadar sonuçlananların tamamında lehimize karar verildi. Taklitçi firmalar birer birer kapanırken, onbinlerce lira da tazminat ödemeye mahkum oldular. Marka değerimiz korumak için davaları açmak zorunda olsak da insanların bu kadar yatırım yaptıktan sonra, mahkeme kararıyla dükkânlarını kapatmaları bizleri de üzüyor. Bugün kurumsal nitelikli bir köfteci dükkânının maliyeti lokasyonuna göre en az 300 bin TL’den başlar, milyon liraları aştığı bölgeler olur. Dükkan değeri ve franchise bedelleri üzerinden yaptığımız hesaplamada, Sultanahmet köftecisinin taklitlerinin oluşturduğu pazarın 100 milyon lira dolayında olduğunu belirledik. Davaların sonuçlanmaya başlamasıyla birlikte İstanbul’da ve diğer kentlerde çok sayıda işletme, bizim tabelamız altında çalışma isteğiyle uzlaşma talebinde bulundu. Ürün ve hizmet kalitelerini Tarihi Sultanahmet Köftecisi seviyesine yükseltmeleri şartıyla şubemiz olma imkânını sunuyoruz. Karlı da çıkıyorlar. Bugün Viaport şubemiz, bu şekilde ailemize katıldı, en çok kazanan şubelerden biri haline geldi.’’

"Taklitçiler sadece adımızı çalmıyorlar, tarih hırsızlığı da yapıyorlar" diye yakınan Tezçakın, "İnternet sitelerine giriyorsunuz, benim aile tarihimi kendi tarihleri gibi anlatıyorlar. Dedemin fotoğrafını kullanmalarını artık doğal görüyorum da benim fotoğrafımı bile dükkânına asan taklitçiler var’’ ifadelerini kullandı.
Türkiye’de 3 neslin üzerinde hizmet veren işletme sayısının özellikle de yeme-içme sektöründe iki elin parmaklarını geçmeyeceğini vurgulayan Tezçakın, "Saymak isteseniz akla öncelikle Şekerci Hacıbekir, Kurukahveci Mehmet Efendi, Vefa Bozacısı, Tarihi Sultanahmet Köftecisi olarak biz, bir de Karaköy Güllüoğlu gelir. Bu işletmeler, Türk mutfak kültürüne yön veren kuruluşlar. Bunların korunması, desteklenmesi gerekir. Ama maalesef böyle bir destek alamıyoruz. Hepimizin ortak derdi taklitçiler" dedi. 

Güncelleme Tarihi: 11 Ağustos 2014, 13:43

Selami Türkoğlu

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52