Tavukla ilgili bilgi kirliliği iddiası

BESD-BİR tarafından yapılan açıklamada, tavuk hakkındaki popülist konuşmalar ve dedikoduların bilgi kirliliği ile sorun algısı oluşturduğu iddia edildi.

Tavukla ilgili  bilgi kirliliği iddiası
Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Derneği (BESD-BİR) tarafından yapılan araştırma sonucunda, tüketicinin tavukla ilgili sorunu olmadığı, ancak tavuk hakkındaki popülist konuşmalar ve dedikoduların bilgi kirliliği ile sorun algısı oluşturduğu bildirildi. 

Türkiye kanatlı eti sektörünün 2013 yılı performansını değerlendirmek ve gelecek dönem projelerini açıklamak üzere düzenlenen basın toplantısında konuşan BESD-BİR Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Sait Koca, geçen yıl kanatlı eti sektörünün üretimde, tüketimde ve ihracatta büyüdüğünü vurguladı.

Sektör cirosunun 4,5 milyar dolara, kanatlı eti ihracatının ise 656 milyon dolarlık büyüklüğe ulaştığını kaydeden Koca, “Bu yıl ise kanatlı eti tahmini cirosu 13 milyar TL olur. Bu da sektörün yüzde 5 büyümesi ile mümkün.” diye konuştu. Koca, sektörün 2013'te 1 milyon 900 bin ton kanatlı eti üretimine ulaştığını, 2014 yılında ise üretimin ilk kez 2 milyon tonu geçeceğini söyledi. Üretime bağlı olarak kanatlı eti tüketiminde de artış yaşandığını vurgulayan BESD-BİR Başkanı Koca, şöyle devam etti: 
“Geçen yıl kişi başı kanatlı eti tüketimi 20,7 kilograma yükseldi. 2014 yılında kanatlı eti tüketiminde 21 kilogram, 2025 yılında ise 25 kilogram öngörümüz var. Tüketimde en büyük pay piliç etinin ve bu durumun önümüzdeki yıllarda da devam edeceğini düşünüyoruz. 

Kanatlı eti ve ürünleri ihracatı da 2013 yılında ayak dahil 395 bin tona ulaştı. İhracatta son 5 yılda bu kadar hızlı büyümeyi biz de beklemiyorduk. İhracatta en büyük pazarımız Irak. Türki cumhuriyetlerinin yanı sıra Suriye ciddi ithalatçı konumuna geldi. Ancak son durumlar, ihracatımızda soru işareti oluşturuyor. Libya ciddi pazar olarak bizden alımını sürdürüyor. Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri ciddi bir pazar... Bu pazarlara girmek fiyat ve kaliteyle de ilgili. Önümüzdeki zamanlarda buradan önemli pazar payı alabileceğimize inanıyoruz.”

BESD-BİR Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Görener ise bu yıl yaptıracakları dört araştırmadan Ocak ayında yaptıkları araştırmanın sonuçlarını açıkladı. Türkiye genelinde, 18-64 yaş arası 910 kişiyle görüşülerek yapılan araştırmanın dikkati çekici sonuçlar ortaya koyduğunu vurgulayan Görener, şunları söyledi: 
“Tüketicinin tavukla bir sorunu yok ama tavuk hakkındaki dedikodular sorun algısı oluşturuluyor. Bu iletişim sorununu çözmek biz üreticilere düşüyor. Yaptığımız araştırmada, katılımcıların yüzde 60’ını haftada bir kez ve daha sık tavuk ve tavuk ürünleri tüketenler oluşturdu. Düzenli ve sık tavuk tükettiğini açıklayanların yüzde 31’i fiyatını uygun bulurken, yüzde 24’ü lezzetli, yüzde 23’ü sağlıklı ve faydalı, yüzde 15’i ise damak zevkine uygun olduğunu belirtti. 
Yine tavuk etini düzenli ve sık tüketenlere sorulan ‘Son bir yılda tavuk tüketiminiz değişti mi?’ sorusuna ise katılımcıların yüzde 14’ü eskisine oranla daha çok tüketiyorum, yüzde 75’i bir değişiklik olmadı, yüzde 11’i ise daha az tüketiyorum yanıtını verdi. Bu yüzde 11’lik kesim, çevre etkisiyle tüketimini azalttığını söylüyor. Olumsuz haberler, ‘tadını sevmiyorum’ gibi nedenlerle tüketmiyorlar.”

Tavuk etini düzenli ve sık tüketenlerden %14’ünün eskisine oranla daha çok tükettiği sonucunun ortaya çıktığını belirten Görener, tavukla ilgili duydukları olumsuz haberlerle tavuk yeme alışkanlığını değiştirip değiştirmediğine yönelik soruya ise bu kişilerin %60’ının “hayır” cevabı verdiğini dile getirdi

Tüketicide tavuk tüketimi azaltma davranışı bulunmadığını, üretim, tüketim ve ihracattaki artışın bunu gösterdiğini belirten Görener, “Türkiye’de yapılan üretimle ilgisi olmayan, somut bilgi ve veriye dayanmayan olumsuz konuşmalar, tavuk hakkında az da olsa algı kirliliği oluşturuyor. Tüketiciyi daha iyi bilgilendirme görevi üreticilere düşüyor.” diye konuştu.

Güncelleme Tarihi: 07 Mart 2014, 13:41

Selami Türkoğlu

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52