Rekabet rafa el atıyor

Rekabet Kurumu, küresel market zincirlerinin yerli üreticiye uyguladığı raf ambargosunu mercek altına aldı. Kurum rapor hazırlıyor. Başkan Kaldırımcı "Rapora göre önlem alacağız" dedi.

Rekabet rafa el atıyor
Küresel zincir marketlerin, ürün aldıkları tedarikçilere uyguladıkları 'haksız' uygulamalara Rekabet Kurumu el atıyor. Cari açığı körükleyen ithal mallara, raflarında geniş yer veren marketlerle ilgili bir yıldır çalışma yürüten kurum bir ay içinde nihai raporunu tamamlayacak. Kurumun 'Türkiye Hızlı Tüketim Ürünleri Perakendeciliği İncelemesi' adı altında yaptığı araştırmaya göre, marketler tedarikçilerden listeleme, raf, insert, elektrik, promosyona katılım bedeli gibi çeşitli alanlarda ödeme talep ediyor. Bu durum öngörülmeyen bir maliyet ve ticari risk yaratıyor. Bedeller nedeniyle birçok şirketin ulusal zincirlerden çıkmak zorunda kaldığı da raporda açıkça ifade ediliyor. Perakendecilerin bazı durumlarda alıcı güçlerini orantısız olarak tedarikçilere yansıttığı da rapordaki tespitler arasında yer alıyor. Rapora göre, tedarikçilerden alınan bedellerin ulusal zincirlerin ciroları içindeki payı yüzde 13'e ulaşıyor. Perakendecilerin bazı durumlarda bu bedelleri sözleşme dışı ve geçmişe etkili faturalar yoluyla tahsil ettiklerinin altı çiziliyor. Rekabet Kurumu Başkanı Nurettin Kaldırımcı, büyük marketlerin tedarikçilerle yaptıkları tüm anlaşmaların incelemeye tabi olduğunu ifade ederek, "Birkaç ay içinde bu raporu açıklayacağız. Buna göre de ne önlem alınması gerekiyorsa alınacak" diye konuştu. Rekabet Kurumu Başkanı Nurettin Kaldırımcı:
Rafta kalmak için tedbirinizi önceden alın
Teknolojiyi devamlı takip edin, inovatif ürünler çıkarın.
Raf tedariki çok önemli. Boşalan raflar yabancı rakibin oyun alanı haline dönebilir.
Tek satış kanalı yerine HORECA, parfümeri, kuaför, bakkal, market, her yerde olun.
Farklı kanallardan elde ettiğiniz marjla zararınızı dengelemiş olursunuz.
Cironuzu maksimize edecek satış modelleri oluşturun.
Bir süre zincir marketlerin payını cironuz içinde minimize edin.
Raflar yurtdışında paylaşılıyor
Kişisel bakım ve temizlik ürünleri kategorilerinde uluslararası marketlerdeki neredeyse tek yerli üretici konumunda olan firma yetkilileri ise rafların Türkiye'ye gelmeden uluslararası tedarikçilerle uluslar arası perakendeciler arasında paylaşıldığını dile getirdiler. "Ülkeler, raflar, cirolar çoktan paylaşılıyor. Buradaki yerli üreticiye de ölümüne rekabet etmek kalıyor. Türkiye'deki oyuncular ise sadece önceden yapılan bu planın uygulayıcısı oluyorlar" diyen firma yetkilileri, tüketici talep ettiği için uluslararası ve ulusal zincir marketlerin kendilerini raftan çıkarmaya cesaret edemediklerini vurguladılar.
Metin Can / Pınar Çelik - Sabah

Anahtar Kelimeler: Gıda Vitrini, Gıda, Vitrin, Tarım, GDO, Gıda Güvenliği, Alo 174, Sağlıklı Gıda, Beslenme, Yemek, Baklava, Restoran, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Mehmet Mehdi Eker, Perakende, Hipermarket, Süpermarket, Rekabet Kurumu, Nurettin Kaldırımcı

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52