Kahve pazarı 1 milyar liraya koşuyor

Zincir dükkanlardan ev içi tüketime hatta hazırlama ekipmanlarına kadar geniş yelpazeye yayılan kahve pazarının 5 yılda ikiye katlanacağı öngörülüyor.

Kahve pazarı 1 milyar liraya koşuyor
Sektörün önde gelen firmalarından birinin de reklam sloganında söylediği gibi, “kokusunda davet” olan kahve, her geçen gün pazara yeni bir oyuncuyu çekiyor. 500 yıldan beri cezvelerin kaynadığı Türkiye coğrafyası 1980’lerde çözünebilir hazır kahveyle, 1990’larda da filtre kahveyle tanıştı. 1999’da ABD’li Gloria Jean’s, bugünkü anlamda kahve dükkanlarının ilkini Türkiye’ye getirdi. Bugün Türkiye’de kahve, ev içi tüketim ürünleri, ekipmanları ve zincir dükkanlarıyla 500 milyon liralık bir pazar. Yılda 22 bin ton kahve tüketilen pazarın hacminin 5 yılda 1 milyar liraya ulaşacağı öngörülüyor. 

Coffeeshop Company Türkiye Ortağı ve Genel Müdürü Ceyhan Pusmaz, “Türkiye piyasasına çok daha fazla sayıda zincirin gireceğini düşünüyorum. Avusturya’da kişi başı yılda 9 kg. Avrupa Birliği’nde ortlama 4.8 kg. Türkiye de ise 550 gr. Şu an Türkiye kahve pazarı yıllık yaklaşık 500 milyon TL. Dünya kahve pazarının 100 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Bağımsız bir araştırma şirketinin bir araştırmasında önümüzdeki 5 yıl içinde Türkiye kahve sektörünün yüzde 100 büyüyeceği öngörülüyor. Biz de böyle düşünüyoruz” diyor. 

Pazardaki hareket özellikle zincir dükkanlar ayağında dikkat çekiyor. Gloria Jeans’i Kuveytli Shaya bünyesindeki Starbuck ve Finlandiyalı Roberts Coff ee’nin izlediği pazarda kahve zincirlerine neredeyse her gün bir yenisi ekleniyor. Son olarak İtalyan kahve zinciri Vergnano Türkiye’deki ilk şubesini açtı. İkinci şubesini mayısta açacak. Avrupa’nın ünlü kahve zinciri Coff eeway geçen kasımda İstanbul’da açtığı iki farklı konseptteki mekanı ile Türkiye pazarına girdi, Türkiye’deki zincirini genişletmeyi planlıyor. 

11 zincir rekabet ediyor 
Avusturyalı Coff eeshop Company, 2012 yılında Türkiye pazarına master franchise vererek girdi. Grup şimdi 15-20 şubeyi kendileri açacak daha sonra franchise vermeye başlayacak. Bu şekilde Türkiye’de 50 tane şubeye ulaşılacak. Türkiye kahve pazarında yerli-yabancı 11 büyük zincir grup rekabet ediyor. Türkiye pazarına 2003 yılında giren, dünya genelinde 50’den fazla ülkede faaliyet gösteren uluslararası kahve zinciri Starbucks’ın 153 şubesi, Starbucks’ı yakından takip eden yerli şirket Kahve Dünyası’nın ise 89 şubesi var. Nusr-Et, Lacivert ve Kiva gibi restoranlara ortak olarak yeme- içme sektörüne hızlı bir giriş yapan Doğuş Holding’in patronu Ferit Şahenk, Kahve Dünyası’na da 2012 yılında hissedar oldu. Yine yerli şirket Kahve Diyarı, toplam 88 şubeyle pazarda. 

Finlandiyalı Robert’s Coff ee’nin şube sayısı ise 37. Türkiye’de tek joint venture kahve zinciri olarak 2007'de kurulan Caff è Nero’nun 43 şubesi var. Hedefi, 20 şube daha açmak. Yine uluslararası kahve zinciri Alman Tchibo, 2005 yılında Türkiye pazarına girdi. 52’nin üzerine şubesi var. 1999 yılında Türkiye pazarına ilk giren şirketlerden biri olan Gloria Jeans, pazarda son 1 yıl içinde 88 şube kaybetti. Şu anda Türkiye’de 19 şubesi bulunuyor. 

Yeni markalar girebilir 
Türkiye’de kahve pazarının genç nüfusun tüketim alışkanlıklarına paralel hızla büyüdüğünü anlatan Caff è Nero Türkiye Pazarlama Müdürü Ayşe Akbal şöyle konuştu: 
“Caff è Nero, ayda 1 milyonu aşan misafir ağırlıyor. Bunun en önemli nedeni de aslında kahvenin, yüzlerce yıldır Türkiye’de günlük hayatın ve kültürün önemli bir parçası olması. Türkiye’de kahve zinciri bu hızla büyümeye devam ettiği sürece pazara yeni ülkelerden yeni markalar da girecektir.” 

Filtre kahve tüketimi artıyor 
Akbal, kahveyle ilgili bir araştırmanın sonuçlarını da paylaştı. Buna göre; 
• Türkiye’de her 100 kişiden 78’i kahve içiyor. 
• Ciddi bir kesim kahve içmeyi ev dışında sosyal bir aktivite görüyor. 
• Daha çok sütlü karışımlar tercih ediliyor. 
• Gerçek tiryakiler ise espresso, filtre kahve ve americano içiyorlar. 
• Yaygın olarak tüketilen Türk kahvesinin yanında son zamanlarda filtre kahve tüketiminin artış gösteriyor. 
• Filtre kahvenin kolay hazırlanabilmesi, taşınabilmesi, çeşitli aromalarla farklı çeşitlerinin oluşturulabilmesi tercih nedeni...

Türk kahvesi tek kullanımlık poşette 
Kahve pazarında çözülebilir hazır kahvede, fındıklısından vanilyalısına, şekerlisinden sadesine kadar pek çok farklı ürünü piyasada. Sektörde rekabet, ürünlerin çeşitlendirilmesi üzerinden yaşanıyor. Türk kahvesini de tek kullanımlık poşetlerle rafl arda. Bu segmentte Caroline Koç’un ortağı Banu Yentür ortaklığındaki ‘Selamlıque İstanbul’, Türk kahvesini tek kullanımlık poşetlerde, sade, az şekerli, orta şekerli, şekerli, tarçınlı, damla sakızlı çeşitleriyle üretiyor. dunya.com

Güncelleme Tarihi: 11 Nisan 2014, 14:25

Selami Türkoğlu

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52