Sunar’dan Doğu’ya stratejik yatırım

Orta ve Doğu Anadolu’da ayçiçeği tarımını geliştirmek için projeler geliştiren Sunar Grup, yatırımlarının karşılığını almaya başladı.

Sunar’dan Doğu’ya stratejik yatırım

Sunar Grup, Muş’ta başladığı ayçiçeği ekim çalışmalarından olumlu sonuçlar almaya başladı. Hedef Muş Ovası’nı önemli ayçiçeği üretim merkezlerinden biri haline getirmek. Sırada ise bölgedeki diğer iller var. Orta ve Doğu Anadolu’da ayçiçeği tarımını geliştirmek ve Türkiye’nin önemli ithal kalemlerinden ayçiçeği tohumu ve sıvı yağ ithalatını düşürmek için çalışmalar başlatan Sunar Grup, ilk adımı Muş’ta attı. Ocak ayında Muş’ta gerçekleştirilen toplantıların ardından Mayıs ayında sözleşmeli tarım modeliyle 50 bin dekar arazi üzerinde ayçiçeği ekimine başlandı.

Çiftçilerin yoğun ilgisi ile karşılaştıklarını söyleyen Sunar Grup Hammadde Satın Alma Yöneticisi Halit İyisan, öncelikle çiftçiye satın alma garantisi verildiğini, ardından güzide bir tohum firması ile birlikte çalışılarak bedeli hasatta tahsil edilmek üzere tohum desteği sağlandığını söyledi. Ardından bölgeye uzman ziraat mühendislerinin yönlendirildiğini ve bizzat mibzerlerle ekimin mühendisler tarafından yapıldığını kaydeden İyisan, Muşlu çiftçilerle yapılacak ayçiçeği hasadını da şenlik havasında geçirmeyi planladıklarını vurguladı.

Öte yandan İyisan, Ağrı Merkez, Ahlat ve Adilcevaz ilçelerindeki bazı üreticilerin de projeyle ilgilendiklerini ve deneme üretimi yapmak isteyen bu üreticilerin de alım garantisi verilmek suretiyle desteklendiğini sözlerine ekledi.

“Muş Ovası önemli bir merkez olacak”
Sunar Grup tarafından başlatılan proje kapsamında bölge çiftçisinin karsız buğday ve pancar tarımı arasında sıkışmaktan kurtulması bekleniyor.

Halen izlemeyi tercih eden üreticilerin ise sezon sonunda ayçiçeği tarımına yönelmelerini beklediklerini kaydeden Halit İyisan, “Bu bağlamda gelecek sezonlarda Muş Ovası’nın ciddi ayçiçeği üretim merkezlerinden biri olacağına kuşkumuz yok. Veriler bu gözlemimizi doğruluyor” dedi.

Ayçiçeği ekiminden hem kamunun, hem çiftçinin, hem de sanayicinin karlı çıkacağına inandıklarını belirten İyisan, yakın zamanda diğer bölgelerde de ayçiçeği ekimini teşvik eden toplantılar yapacaklarını ve ilgili aksiyon planlarını çiftçiler ve kamuoyu ile paylaşacaklarını ifade etti.

Hammadde ithalatı düşecek
Sunar Grup’un bu proje ile gerçekleştirmek istediği hedeflerden diğeri ise; yıllık yaklaşık 3.5 milyar dolar olan yağlı tohum ve türevlerinin ithalatını düşürmek. Türkiye’de halen atıl 5 milyon hektar arazi mevcut olduğunu ve bu arazilerin büyük kısmının, Kırşehir, Sivas, Yozgat, Muş, Elazığ, Malatya, Erzurum, Ağrı, Kars, Bitlis, Van ve Erzincan’da yer aldığını belirten İyisan, ekilebilir arazilerinin yüzde 25’inde ayçiçeği ekimi gerçekleştirilmesi durumunda, Türkiye’nin ithalatçı konumundan, ihracatçı konumuna geçeceğini söylüyor.

Ayçiçeği üretiminin geniş ekolojik şartlarda yapılabilmesi ve makinalı tarıma uygun olması, Ortadoğu ve Afrika da, İslam coğrafyasında da tüketilen yağ olması üreticilere avantaj sağlıyor. Türkiye’de likit ayçiçeği yağ tüketimi yaklaşık 850 bin ton, 180 bin ton da ihracat mevcut. Bu likit yağ, tohum olarak yaklaşık olarak 2.5 milyon ton ay çekirdeğine karşılık geliyor. Halen Türkiye’de 1 milyon ton üretim, 500 bin hektar alanda gerçekleşiyor. Aradaki fark, fiyat pariteleri etkisiyle ayçiçeği tohumu veya sıvı yağ ithalatı olarak ağırlıkta Karadeniz ülkeleri ve Balkan ülkelerinden ithal ediliyor.

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52