Türkiye’nin gıda devleri Libya’yı keşfediyor

Bugüne kadar birçok sektörde yüzlerce firmayı dünyaya taşıyan ARI Fuarcılık, önemli bir fuarla daha üretici firmaları Libya’ya götürecek.

Türkiye’nin gıda devleri Libya’yı keşfediyor

Gıdavitrini - 7-10 Mayıs 2012 tarihlerinde, başkent Trablus’ta düzenlenecek olan, Libya’nın tek uluslararası gıda fuarı AGRO LİBYA-FOOD, ülkenin lider fuarcılık kuruluşu WAHA EXPO tarafından düzenlenmekte. Fuarda; gıda teknolojileri, gıda işleme, paketleme makineleri, dondurulmuş gıdalar, konserveler, hazır yemekler, diyet yiyecekler, diyabetik yiyecekler ve içecekler, kuru ve kurutulmuş gıda maddeleri, fırın ve pastane ürünleri, su, meşrubat ve içecekler, bitkisel ve hayvansal yağlar, şeker ve şekerli ürünler, çikolatalar, süt ve süt ürünleri, et ve et ürünleri, tütün ve tütün mamulleri, kümes ve av hayvanları ürünleri, tarım makineleri, ekipmanları, aksesuarları, tohum, gübre, bitki koruma ilaçları, organik tarım uygulamaları, hayvancılık ekipmanları ve makineleri, mezbaha makineleri, hayvan sağlığı, veterinerlik hizmetleri ve ekipmanları, balıkçılık, sulama makine ve ekipmanları vb gibi sektörün çok geniş bir yelpazesini kapsayan ürün grupları sergilenecek.



%50 BİREYSEL TEŞVİKLİ

T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI tarafından %50 teşvik kapsamına alınan fuara Türkiye'den katılan imalatçı firmalar, diğer uluslararası fuarlarda olduğu gibi ulaşım ve nakliye de dahil katılım bedelinin %50’sinin geri iadesini kapsayan, “Uluslararası Fuarlara Bireysel Katılım Desteği”nden faydalanabilmekte.

Katılımcılarını Libyalı ve çevre ülkelerdeki satın almacılar ile buluşturacak olan fuarda Türk Gıda devleri, ARI Fuarcılık’ın temsilciliğiyle Libya’yı keşfe hazırlanıyor.

KATILIMCI ÜLKE BAZINDA RAKİPSİZ

Fuarın katılımcı profilini başta Fransa, İtalya, İngiltere, Belçika, Hollanda, Türkiye, G.K.R.K. Çek Cumhuriyeti gibi Avrupa ülkeleri ile yerel Libya firmaları ve Çin gibi Uzak Doğu ülkeleri yanı sıra Irak, Mısır gibi Orta Doğu, Senegal, Tunus gibi Afrika ve A.B.D., Arjantin, Hindistan Pakistan, Bangladeş olmak üzere 20’den fazla ülke oluşturuyor.

Türkiye'den katılımlar ise 5 yıldır gıda fuarları uzmanı olan ARI Fuarcılık hizmetiyle organize ediliyor. Türk firmalarının yoğun ilgi gösterdiği fuarın 2010 katılımcıları; ABP, Ana Değirmen, Anadolu Motor, Gurbetçiler Plastik, Atlantis Sulama, Esen Plastik, Aytav Tavukçuluk, Dizayn Plastik, Deksan Hidrolik, Totan Makine, Kavuşanlar Tarım, Maytav Tarım, Isko Plastik, Uysal Romork .

2012 için Türkiye’den kesin katılım yapan İstanbul İhracatçı Birlikleri Kanatlı Ürünleri Tanıtım Grubu, Ege İhracatçı Birlikler Su Ürünleri Tanıtım Grubu, Emek Helva, Anzer Su, Elmas Sulama, Azra Bisküvi, İdeal Bakliyat, Marsa Yağ, Ersey Makine, Lale Gıda, Yörükoğlu Süt, Yayla Bakliyat, Teknik Laboratuvar Hizmetleri, Memiş Gıda, Kadooğlu Yağ San., Aker Plastik, Tokgöz Gıda, Öğün Bulgur, Tunçsan Salça, Yvk Bakliyat, Eco Turca, Hakan Gıda, Özpak Gıda, Narin Bys ve Erhas Boru ile şimdiden önemli bir sayıya ulaşılan fuar için hedef, 40’nin üzerinde Türk firmasının katılım yapmasını sağlamak.



DÜNYANIN GÖZÜ LİBYA’DA

Yeniden yapılanma sürecine giren Libya’nın, hali hazırda genel tüketim maddelerini ihracat yoluyla tedarik etmesi ve petrole dayanan güçlü ekonomiye sahip olması da bu anlamda “fuar katılımcıları” için büyük bir avantaj oluşturuyor.

Son dönemde yönetimi değişen ve Batı ile ilişkilerini yeniden geliştirme yolunda adımlar atan Libya’ya, başta Fransa, İngiltere, İtalya ve İspanya gibi Avrupa ülkeleri ile ABD özel ilgi göstermekte. Libya halkının ve iş adamlarının Türk halkına sevgisi ve Türk mallarına olan ilgisi ile ise ihracatçımlarımız için büyük bir “potansiyel pazar” oluşturmakta.

Libya sahip olduğu coğrafi konumu nedeniyle, Afrika ile Avrupa arasında ticari bir köprü işlevini yerine getirmekte. Komşuları Nijer, Cad, Sudan, Tunus, Cezayir ve Mısır’la birlikte 143,5 milyonluk bir potansiyele sahip. Uzun yıllardır bu coğrafyadaki ticarete yön vermekte.

Geçmiş dönemde ülke bütçesinin %70’ini yatırıma ayıran Libya, yeni dönemde de bu uygulamasını devam ettirecek. Bu kapsamda, pek çok sektör için önemli iş sahaları barındırmakta. Gümrük vergilerinde de önemli indirimler gerçekleştiren Libya’da sigara hariç uygulanmakta olan gümrük vergileri sıfıra indirilmiştir. Girişimin amacı, Libya’yı bir “serbest bölge ve ticaret merkezi” haline getirmek olarak açıklanmıştır.

TÜRKIYE-LİBYA İLİŞKİLERİ

İkili siyasi ilişkilerin ivmesiyle Libya’da Türk firmalarına karşı tutum oldukça olumludur.

Türk işadamlarına çeşitli fırsatlar sunan Libya- Türkiye siyasi ilişkilerinin olumlu seyretmesine paralel olarak pazar payımızın artması da beklenmektedir.

Birçok Avrupa ülkesine halen uygulamakta olduğu vizeyi Türkiye ile yaptığı anlaşmayla kaldıran Libya hükümeti, Türk işadamlarına adeta “tekrar hoş geldiniz” demektedir. Çevre ülkelerle de “Ticaret Kapısı” görevini gören Libya, Türkiye için de bu sebeplerden dolayı büyük önem taşımaktadır.

Libya Tarım Bakanı’nın da “alım heyeti”ile birlikte iştirak edeceği fuar, yeniden yapılanma sürecine giren Libya’da, Türk katılımcılarına bu pazarda var olan iş ilişkilerini tazelemelerine ve yeni iş imkanları oluşturmalarına fırsat sunacak.

Ülkenin son bir yıl içinde yaşadığı karışıklardan ve hükümet değişikliğinden sonra ülkede yeni bir süreç başladı. Agro Libya Food, yeniden yapılanma sürecine giren Libya’da Türk firmalarına bu pazarda var olan işbirliklerini güncellemelerine ve yeni işbirlikleri oluşturmalarına fırsat sunacak. Fuar, Türk firmalarının Libya’daki iş hacmini genişletmesi ve sektördeki yeni yatırım alanlarını yerinde tespit edebilmek için önemli bir fırsat sunmakta.

Libya’nın yeni yönetimine destek veren Türk Hükümeti, Libya halkına her anlamda güven vermiştir. Bu durumda da Türk üreticilerinin yeni iş bağlantıları yapmasına önemli olanak sağlayacaktır. Hali hazırda dünyadaki gelişmeleri yakından takip eden Türk üreticilerinin, Libya’da ciddi bir alt yapısı vardır. Özellikle Türk ürünlerinin dünyadaki giderek iyiye giden imajı ve Türk ürünlerinin kalitesine olan güven, Libya’lı tüketicilere cazip gelmektedir. Libyalı yetkililer, özellikle Türk firmalarına Libya’ya yatırım çağrısında bulunmaktadır.

LİBYA-TÜRKİYE TİCARETİNDE REKOR ARTIŞ SAĞLAYAN SEKTÖRLERİN DEĞERLENDİRMESİ

ŞEKERLİ VE ÇİKOLATALI MAMULLER

Türkiye, yüksek vergilere rağmen pazara bu ürün grubunda en fazla ihracat gerçekleştiren ülkedir. Çikolata grubunda en fazla kokolin ihracatı yapılmaktadır. Ancak kaliteli çikolatalarda da pazarda önemli bir potansiyel bulunmaktadır.

BİSKÜVİ VE GOFRETLER

Türkiye’nin ihracatı da yıllar itibariyle artarak 2004 yılına göre 2008’de 6 katına çıkmıştır. 2009 yılı ilk altı ayındaki değişim ise bir önceki yılın aynı dönemine göre %47 oranında artış yönünde olmuştur. Türkiye pazarda lider olan İtalya’dan sonra ikinci sırada yer almaktadır. Etkili tanıtım faaliyetlerine ağırlık verilmesinin pazar payının artırılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

MAKARNA

Pazarda en büyük rakiplerimiz olan Tunus ve İtalya’dan sonra Türkiye üçüncü sırada yer almaktadır. Libya’ya makarna ihracatımızın 2009 yılının ilk altı ayında bir önceki yıla göre büyük oranda artış gösterdiği görülmektedir. Bu artışın, ürünlerimizin yüksek kaliteli olduğunun vurgulanması yönünde etkili tanıtım yapılmasıyla süreklilik kazanacağı düşünülmektedir

BUĞDAY VE BUĞDAY UNU

Libya’ya buğday ihracatımız değerlendirildiğinde; ülkemizde bu yıl hasadın beklendiği gibi yüksek olması durumunda, Libya’nın, stok fazlamız için iyi bir pazar olabileceği düşünülmektedir.

DOMATES SALÇASI

Türkiye pazarda, % 0,9 gibi çok küçük bir payla İtalya ve Tunus’tan sonra Çin’in de arkasından dördüncü sırada gelmektedir.

DEĞİRMENCİLİK MAKİNELERİ

Türkiye’nin Libya’ya ihracatı 2008 yılında büyük bir artışla 1,6 milyon dolardan 9,4 milyon dolara çıkmıştır. Libya ithalatının büyük kısmı İtalya (% 51) ve Türkiye (% 44) tarafından karşılanmaktadır.

POMPA VE KOMPRESÖR

Kuzey Afrika ülkelerinin genelinde olduğu gibi Libya da Türkiye için büyük bir ihracat potansiyeline sahiptir. Dünyanın en büyük su nakil projesi olan Büyük Yapay Nehir Projesi kapsamında çöl boyunca taşınacak olan suyun sulama amaçlı kullanılmasına yönelik çalışmalar kapsamında Libya, Türkiye pompa ve kompresör sektörü için büyük bir pazar konumundadır. 2007-2008 döneminde Libya pompa ve kompresör ithalatındaki %33’lük artış ortamında Türkiye Libya pompa ve kompresör ihracatını %32 oranında artırmıştır. Libya pompa ve kompresör ihracatımız sürekli artış eğiliminde olup, 2008 ve 2009 yıllarına ait ilk 6 aylık ihracat verileri karşılaştırıldığında mevcut kriz ortamında %73’lük artış dikkat çekmektedir. Yukarıda bahsedilen gelişmeler ışığında yapılacak ihracatı artırmaya yönelik çalışmalarla birlikte kısa ve orta vadede Libya pompa ve kompresör ithalatı içinde daha yüksek bir pay almamız olası görünmektedir.

KUZEY AFRİKA’NIN PARLAYAN YILDIZI LİBYA

Toplam nüfusu 6,5 milyon civarında. En kalabalık şehri ve başkenti olan Trablus’un nüfusu yaklaşık 1,8 milyon civarında. Şehirleşme oranı hızla artmakta.

Afrika ülkeleri arasında en iyi ekonomiye sahip olan Libya, gıda ihtiyaçlarının birçoğunu dış ülkelerden tedarik etmektedir.

Bankacılık sektörünün dışa kapalı olması ve petrol fiyatlarının yüksek seyretmesi Libya’yı uluslararası finansal krizin olumsuz etkilerinden korumuştur. Hali hazırda varil başına petrol fiyatlarının 2010 bütçe ortalamasının (yıllık ortalama 45 $/varil konmuş) üzerinde gerçekleşmesiyle Libya Bütçesi’nin 2010 yılında da fazla vermesi beklenmekte. 2010 yılı sonu itibarıyla döviz rezervleri 139 milyar dolar civarında gerçekleşmiştir. Hiç bir dış borcu olmayan Libya için, kredi kuruluşları AAA- notunu vermektedirler. Ülkede birçok yeni yatırım projeleri ilan edilmektedir.

Stratejik konumu nedeniyle Libya, Avrupa pazarlarına ve endüstriyel dünyaya Afrika’yı bağlayan kuzey ve ana giriş kapısıdır. Büyük siyasal değişikliklerden sonra bölgenin en gelişmiş ülkelerinden biri haline ülkede, yeni değişimin bir parçası olarak ticaret hacmi de artmaktadır.

Fuar, komşu ülkeleriyle önemli bir konuma sahip olan ve Libya nüfusunun %60’ının yaşadığı Trablus’ta Uluslararası Fuar Alanı’nda (Tripoli International Fairground) gerçekleştirilecek.

“TÜRKİYE’NİN LİBYA’YA İHRACATI %67 ARTACAK ”

Türkiye'nin Libya'ya olan ihracatının 2009 yılında 1 milyar 100 milyon dolar seviyesinde iken geçen yıl 1 milyar 800 milyon dolara çıktığına işaret eden yetkililer, Türkiye'nin Libya'ya olan ihracatının 2 yıl içerisinde yüzde 67'lik bir artış gösterdiğini kaydediyorlar.

Türkiye ihracatında Libya'nın ileriki dönemde daha aktif bir konumda yer alacağını belirten yetkililer, Libya'da petrol haricinde bir ihraç kalemi olmadığı için diğer tüm sektörlerde ithalat yapıldığını ve Türkiye'den Libya'ya müteahhitlik hizmetleri dışında çimento, kablo, inşaat malzemeleri, tekstil, tarım ürünleri gibi aklımıza gelebilecek her şeyi satabileceğimizi belirtmekteler.

LİBYA'YA İHRACATTA 3 MİLYAR DOLAR HEDEFİ

Yapılacak çalışmalarla Türkiye'nin Libya'ya olan ihracatının 1-2 yıl içerisinde 1 milyar 800 milyon dolardan 3 milyar dolar seviyesine çıkarmayı hedefleyen yetkililer, Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyon dolar olan ihracat hedefine gidebilmek için kullanacağı araçlardan bir tanesi ülke masaları. Geleneksel pazarlarımızı kaybetmeden Ortadoğu pazarlarıyla ilişkilerimizi daha da geliştirecek, Türkiye ihracatını zirveye taşımamız bekleniyor.

LİBYA’NIN TEK ULUSLARARASI GIDA İHTISAS FUARI

Fuar ülkenin en büyük ve modern fuar merkezi olan Tripoli International Fairground’ta düzenlenecektir.

İlk olarak 2007 yılında düzenlenen AGRO LIBYA FOOD fuarı, gıda sektörü açısından Türk ve yabancı firmalar için oldukça cazip olan Kuzey Afrika pazarındaki potansiyel müşterilere ulaşman açısından önemli bir fırsat.

Gıda, gıda teknolojileri ve sanayine dair her şeyi içeren “Agro Libya Food” Fuarı başta Libya olmak üzere Afrika pazarına açılmak isteyen Türk Gıda Sektörü firmaları için bu pazara girmede önemli rol oynayacak, katılımcılarına yakın pazarlara ulaşma ve bu alanda markasını tanıtma imkanı sunacaktır.

Libya Tarım Bakanının da alım heyetiyle birlikte iştirak edeceği fuar, profesyonel bir ziyaretçi kitlesi tarafından ziyaret edilmektedir.

Libya’da düzenlenen tek Uluslararası Gıda İhtisas Fuarı olma özelliğini taşıyan AGRO LIBYA FOOD, sektörleri buluşturan yeni bir ticari platform olmaya aday!

Stratejik hedefiniz Libya, dolayısıyla Kuzey Afrika pazarını fethetmekten geçiyorsa ve siz de bölgeye yön veren gıda aktörleri arasında yer almak istiyorsanız, 10 yıllık uluslararası fuarcılık deneyimiyle yurtdışı fuarlara Türkiye katılımlarını yapan ARI Fuarcılık ve Libya’nın en büyük yerel fuar organizatörü WAHA EXPO işbirliği ile 7-10 Mayıs 2012 tarihleri arasında Trablus’ta düzenlenecek, T.C. Ekonomi Bakanlığı tarafından %50 teşvikli olan bu önemli organizasyonu değerlendirmek için geç kalmayın, “5. AGRO LIBYA FOOD” fuarındaki yerinizi alma fırsatını kaçırmayın!



Anahtar Kelimeler: Gıda Vitrini, Gıda, Vitrin, Tarım, GDO, Gıda Güvenliği, Alo 174, Sağlıklı Gıda, Beslenme, Yemek, Baklava, Restoran, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Mehmet Mehdi Eker, Agro Libya Food, Arı Fuarcılık

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52