Yalova'da ekonomi 'bal' gibi olacak

Arıcılık bakımından zengin ve kaliteli bitkisel bir floraya sahip olan Yalova, "Bal Gibi Bir Kent" olmak için kolları sıvadı.

Yalova'da ekonomi 'bal' gibi olacak
Çiçekten sonra bal kenti olarak da adını duyurmayı hedefleyen Yalova, Kent Konseyi tarafından hazırlanan proje ile markalaşmayı hedefliyor.

Doğal güzellikleri ve termal kaynakları ile tanınan Yalova, ilin kalkınmasına katkı sağlayacak değerlerini gün yüzüne çıkarıyor. Bu doğrultuda Yalova, bölgede üretilen kestane balı ile tanıtım atağına geçti.

TÜBİTAK tarafından da tescil edilen Yalova balı, Türkiye'de önemli markalardan biri olma yolunda. Anzer balına eşdeğer gösterilen Yalova balının kansızlık, sinir sistemi bozuklukları, kalp rahatsızlıkları, idrar yolları hastalıkları ve solunum yolu hastalıkları gibi onlarca rahatsızlığa da iyi geldiği kaydediliyor. Yalova yöresindeki kovanlarda yaşayan işçi arılar tarafından doğal yöntemlerle üretilen ve Yalova bölgesinde yaygın olarak bulunan kestane ve ıhlamur ağaçlarının çiçeklerinden toplanan balın aynı zamanda hücre yenileme özelliğine sahip olduğu belirtiliyor. Yalova balı sahip olduğu özelliklerle artık kente ekonomik bir değer kazandırmak için de kolları sıvadı.

Son zamanlarda yükselen bir değer olarak görülen ve Yalova ekonomisine belli bir katkı sağlayan bal üreticiliğinin "Yalova Balı" olarak markalaştırılması amacıyla ilde "Bal Gibi Bir Kent Markası" projesi başlatıldı. Kentin tanıtımına önemli katkı sağlaması hedeflenerek Yalova Kent Konseyi tarafından hazırlanan, Yalova Belediyesi, İl Özel İdaresi, İl Tarım Müdürlüğü, Yalova Arıcılar Birliği ile Model Orman Derneği'nin ortak olduğu proje, "Kent Konseyleri Girişimcilik Proje Yarışması" kapsamında Doğu Marmara Kalkınma Ajansı (MARKA) tarafından da destekleniyor.

MARKA'dan 7 bin TL'lik hibe destek

Kentte son zamanlarda yükselen bir değer olarak görülen ve Yalova ekonomisine katkı sağlayan bal üreticiliğinin Yalova Balı olarak markalaştırılması amacıyla "Bal Gibi Bir Kent Markası" projesi başlattıklarını belirten Yalova Kent Konseyi Genel Sekreteri Hasan Soygüzel, projeyi Doğu Marmara Kalkınma Ajansı’nın finanse ettiğini söyledi.

Söz konusu projenin kentin tanıtımına önemli bir katkı sağlayacağını ifade eden Soygüzel, Yalova balının tanıtılması, marka değerinin güçlendirilmesi ve hediyelik ürün olarak tasarlanması amacıyla yola çıktıklarına değinerek, "İl dışına giden kamu görevlileri, özel sektör temsilcileri veya diğer kişiler tarafından özel ambalajlarda hediyelik eşya olarak götürülmek suretiyle ürünümüz tanıtılabilir. Konuyla ilgili olarak üretici, esnaf ve vatandaşlarımızın teşvik edilmesi bu anlamda önem taşıyor.

İlimizin arıcılık sektöründeki potansiyelinin güçlendirilmesi ve üretim kapasitesinin artırılmasına katkıda bulunulması da diğer önemli bir süreç" dedi.

Soygüzel şöyle devam etti: "Seçici kurul tarafından uygulamaya değer bulunan proje kapsamında, Marmara Kalkınma Ajansı tarafından sağlanan 7 bin TL'lik hibe ile Yalova kestane balı "Kent Hediyesi" olarak tasarlanmıştır. Projenin önemli bir çarpan etki yaratmasını bekliyoruz. Zira ülkemizdeki hemen hemen bütün şehirlerde o şehre özgü bir gıda maddesi, aynı zamanda hediyelik olarak da kullanılmaktadır. Ancak ilimizde hediyelik şeklinde tasarlanmış bir gıda ürünü bulunmadığından proje çerçevesinde oluşturulan kent hediyesinin diğer yerel kurumlarca da benimseneceğini düşünüyoruz."

Üreticiler, birlik çatısı altında güçlerini birleştirdi

Yalova kestane balının sağlıklı koşullarda üretilmesi ve paketlenmesi çalışmalarında üreticilere destek olmak amacıyla 2003 yılında birlik çatısı altında bir araya geldiklerini anlatan Yalova Arı Yetiştiricileri Birliği Başkanı Hakan Gündüz, birliğe kayıtlı 200 üyenin bulunduğunu, sadece Yalova’da 20 bin adet arı kovanı ile üretim yapıldığını kaydetti. Üreticilerin mevsimsel üretim kayıplarını önlemek adına il dışı bal kaynaklarını da takip ettiklerini vurgulayan Gündüz, il dışı kaynaklar da sayıldığında kovan sayısının 30-40 bin civarında olduğunu söyledi. Kovan başına bal ortalamasının yıllık 1 kilogram olduğu düşünüldüğünde bölgedeki bal varlığının yıllık 40 tonu bulduğu bilgisini veren Hakan Gündüz, bal üretimi miktarının iklim koşulları, bitki örtüsü, mevsimsel geçişlere göre değişkenlik gösterdiğini dile getirdi.

Türkiye’nin arı ürünleri ve arıcılık bakımında dünyada kayda değer bir potansiyele sahip ender ülkelerden olduğuna dikkat çeken Hakan Gündüz, "Bitkisel çeşitliliğin çokluğu ve gen kaynaklarının çeşitliliğinin zengin olduğu ülkemizde yüksel kaliteli ve birbirinden farklı yapılara ve içeriklere sahip birçok arı ürünü elde ediliyor. Yalova arıcılık bakımından zengin ve kaliteli bitkisel bir floraya sahip. Coğrafi konumu sayesinde flora bakımından zengin bölgelere arıcılarımızın ulaşımı da rahat oluyor.

Bu sayede kaliteli ve sağlıklı gezgin arıcılık yapılmasına imkân tanınıyor. Yalova'daki kestane, ıhlamur, karabaşotu, püren, kekik, kocayemiş, üçgül gibi ballı bitkilerin zenginliği ve özellikle kestane balı bakımından yoğunluğunun yüksekliği, balın antioksidan özelliğinin artmasını ve baldan sağlanacak faydanın katlanmasını sağlıyor. Birliğimiz, Marmara Bölgesi'nin akciğerleri konumunda olan, bu bitkisel floranın kalitesinin ve çeşitliliğinin korunması için de çalışmalarda bulunuyor" açıklamasında bulundu.

Yalova'da özellikle ormanlık alanlarda yapılmakta olan arıcılık faaliyetlerinde elde edilen ürünlerin kalitesinin ve özelliklerinin birçok arıcı ve tüketici tarafından bilindiğine dikkat çeken Gündüz, "Organik üretim alanında havzaların oluşturulması ile bu önemli üretim değeri tekrar ön plana çıkmış ve arıcılarımızda bu üretim projesi içerisinde yerlerini almıştır. Yalova Arı Yetiştiricileri Birliği de; damızlık ana arı, ana arı, arı ürünleri üretmek, pazarlamak ve ıslah çalışmaları yapmak üzere kuruldu. Arıcılarımızın üretim, eğitim, pazarlama, arıların kayıtlarının tutulması, hastalıklarla ilgili çalışmaların yapılması, yeniliklerin ve gelişmelerin arıcılara duyurulması gibi arıcılıkla ilgili tüm çalışmaları kontrol etmeyi ve kaliteli arı ürünleri üretilmesini ve pazarlanmasını amaçlıyor" şeklinde konuştu.

Yalova Birlik markası ile satış yapılıyor

Yalova için önemli bir marka değerine sahip olan Yalova kestane balının tanıtımının yapılması, tüketiminin yaygınlaştırılması amacı ile tanıtım ve faaliyetlerde bulunduklarına da değinen Gündüz, "Yalova Birlik markası ile piyasaya sunulan arı ürünleri; Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'nca onaylanmış kuruluşlardan analizleri yapılarak ambalajlanıyor ve Türk Gıda KodeksiRne uygunluğuna bakılarak satışa sunuluyor. Yine Yalova Birlik markası ile farklı bölgeleri ziyaret eden üreticilerimizin ballarının da ambalajlanması ve tüketicilerimizin kullanımına sunulması sağlanıyor.

Yalova’da üretim yapan üreticilerimizin kaliteli üretimde bulunmaları için seminerler ve paneller düzenleniyor. Arıcılık ziyaretleri gerçekleştirilerek üretim sorunlarının yerinde tespiti ve kontrollerinin yapılması konularında danışmanlar çalıştırılıyor. Karşılaşılan birçok sorunun aşılmasında Tarım İl Müdürlüğü, Halk Eğitim Müdürlüğü ve diğer kamu kurumları ile müşterek çalışmalar yapılıyor, yıl içerisinde en az 4 arıcılık kursu düzenlenerek yeni arıcıların yetiştirilmesine de önem veriliyor" diye konuştu.

Bal üretiminin kayıt altına alınması, pazarlama ve ambalajlamada üreticilere destek verilmesinin sektör için önemli olduğunu vurgulayan Hakan Gündüz, aynı zamanda köylerin istihdamına ve sosyo-ekonomik gelişmesine de katkı sağlandığını dile getirdi. Gündüz, şu ifadeleri kullandı:

"Yalova hızla büyüyor; kent, orman ve tarımsal üretim alanları arasındaki sınırlar dikkat çekici bir oranda yok oluyor. Bu tarımsal üretimde pazarlama avantajlarının artışını sağlamasının yanında, üretim alanlarının azalması gibi bir sorunu da yanında getiriyor. Arı konaklama alanlarının azalması ve arıcılarımızın daha zengin konaklama alanlarına sevklerinin yapılabilmesi amacı ile İl Özel İdaresi, Tarım İl Müdürlüğü, Orman İşletmesi ve Yalova Arı Yetiştiricileri Birliğimiz müşterek etütler ve projeler geliştiriyor ve planlamalar yapıyor. Yalova Arı Yetiştiricileri Birliği gelecekte daha da güçlenerek; üretimin daha kaliteli ve rahat yapılmasında, sağlıklı arı ürünleri tüketilmesinde, arıcılarımızın sorunlarının daha kısa sürede çözülmesinde ve ülkemiz arıcılığının dünya standartlarına ulaşmasında öncü olacaktır."

İlk hedef 'hediyelik' olmak

Yalova Valisi Osman Çapalı da Yalova'nın doğal yapısının bozulmadan sahip olduğu potansiyelin en güzel şekilde değerlendirilmesi gerektiğini belirtti. İstihdam oluşturacak projelerin hızlandırılması ve ilin kalkınması yönünde çalışmalar sürdürdüklerini anlatan Çapalı, balın Yalova'nın simgelerinden biri olacağına inandığını kaydetti. Osman Çapalı, "Ama sadece tanıtımı değil satışının da iyi bir şekilde yapılması lazım. Bu balı alanlar, geldikleri yörelerdeki insanlara bunu hediyelik olarak, Yalova'yı temsil eden bir değer olarak götürmeli. Ben geldiğim günden bu yana tanıtımın öneminden bahsediyorum. Bu proje bu açıdan bir ilk" şeklinde konuştu.

Esra Özarfat – Kobiden

 

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52