Öğle yemeğine ayrılan süre azalıyor

Avrupa’da çalışanların yemek alışkanlıklarını ortaya koyan bir araştırmaya göre, Avrupalılar öğlen yemeğine ayırdıkları zamanı kısa tutup işe ağırlık veriyor.

Öğle yemeğine ayrılan süre azalıyor

Haber / Hidayet Dağıstanlı
Gıdavitrini - Avrupa’da çalışanların yemek alışkanlıklarını ortaya koyan bir araştırma yayınlandı. Eat at Work 2016 araştırma sonuçlarına göre, çalışanların %66’sı her gün mutlaka işe ara verip öğle yemeği yiyor. Öğle yemeğine en fazla zaman harcayanlar Akdeniz ülkeleri olurken, en az zaman ayıran ise 26 dakika ile Hollandalılar. Araştırmaya göre öğle yemeklerinin starı “Sandviç”. Sandviç, neredeyse her ülkede tercih edilen ilk üç yemek türünden biri.

16 ile 64 yaş arasındaki 9.000 kişinin katılımıyla online görüşülerek gerçekleştirilen araştırmaya, Çek Cumhuriyeti, Fransa, Almanya, İrlanda, İtalya, Hollanda, Portekiz, İspanya, İsveç ve Birleşik Krallık olmak üzere 10 Avrupa ülkesi katıldı.

Avrupa’da öğle yemeği saatleri kısalıyor
Avrupa’da öğle molası saatleri ortalama 37 dakika. Araştırmaya katılan ülkeler arasında öğle yemeğine en az zaman ayıranlar 26 dakika ile Hollandalılar, en uzun zaman ayıranlar ise 56 dakika ile Portekizliler. Öğle yemeği için en fazla tercih edilen zaman dilimi, öğlen 12.00 ile 14.00 arası. Çalışanların %73’ü bu saatleri tercih ederken, %43’ü buna ek olarak saat 14.00-17.00 arası enerjilerini yükseltmek için atıştırdıklarını belirtiyor. Genç tüketicilerle birlikte "atıştırma-abur cubur" kavramının önemi artmış gibi görünüyor. Milenyum gençlerinin %76’sı, baby boomers olarak adlandırılan kuşağın ise %61’i sabah 9 akşam 5 mesaisinde atıştırdıklarını söylüyor. 

Yemek ve destek hizmetler sağlayıcısı Compass Group PLC'nin yayımladığı araştırmaya göre yemek tercihleri kadın – erkek arasında farklılık gösteriyor. Kadınlar için yediklerinin ne kadar sağlıklı olduğu erkeklere göre daha önemli. Diğer bir yandan mavi yakalı çalışanlar beyaz yakalı çalışanlara göre porsiyon büyüklüğüne daha fazla önem veriyor.

Öğle yemeğine ayrılan zaman yemek tercihlerini de belirliyor. Araştırmanın önemli sonuçlarından biri, 10 ülkenin 8’inde öğle yemeğinde tercih edilen yiyecek türünün ilk 3’ünde sandviçin yer alması. 

Jenerasyonlar arasında yeme alışkanlıkları farklılaşıyor 
Bugün pek çok işyerinde farklı jenerasyonlardan kişiler yan yana farklı çalışma stilleriyle çalışıyor. Baby Boomers, X Kuşağı, Y Kuşağı, Z Kuşağı ve Alfa Çocuklar (2010 sonrası) olarak adlandırılan kuşaklar arasında yeme alışkanlıkları konusunda da farklılıklar gözlemleniyor. Araştırmaya göre Y Kuşağının %37’si işyerinden uzaklaşarak iş arkadaşlarıyla yemeği tercih ediyor, sosyalleşmeye önem veriyor. Diğer kuşaklarda bu oranın daha da düşük olduğu görülüyor. 

Çalışanların yarısı yemeğini masasında yiyor
Araştırmada katılımcılara öğle yemeğinde dışarı çıkıp çıkmadıkları da soruldu. Verilere göre Portekiz, Fransa ve İspanya’da bir hafta içinde 4.3 gün öğle yemeğine çıkılırken, Almanya, Hollanda ve Birleşik Krallıkta haftada 3,5 kere yemeğe çıkılıyor. İngiliz ofis çalışanlarının %52’si ise öğle yemeklerini masalarında yiyorlar. Bununla birlikte çalışanların %31’i işyerinde, %17’si yemek alanında, %17’si masasında ve %21’de evinde yemek yemeyi tercih ediyor. 

Çalışanların en verimli olduğu saat dilimi sabah 9 öğlen 12 arası
Araştırmaya göre çalışanların en verimli, enerjik oldukları zaman dilimi sabah 9 ile öğlen 12 arası. Bu enerjiyi sağlayan ise kahvaltı öğünü. Ardından farklı düzeylerde enerji yavaş yavaş düşüyor. Öğle yemeğinden sonra bile asla sabahki yüksek seviyeye ulaşmıyor. Bu nedenle doğru öğle yemeği ile dengelenmediğinde verimliliğin daha da düşme riski her zaman var. Buna yemeğin gücü deniyor. Yemeğin gücü ise 4 ana unsurla ortaya konuyor:

1. Kolaylık-Erişilebilirlik
Çalışanların %27’si yemek yiyeceği yeri seçerken lokasyon olarak kolay erişilebilir yerleri seçiyor. Bunun en önemli nedeni, 4 yıl önce 1 saat olan öğle saatlerinin yarım saatlere kadar düşmesi. Bu nedenle pek çok çalışan, öğle yemeğini pas geçmeyi ya da masasında yemeyi tercih edebiliyor. 
 
2.Birliktelik
Çalışanların %60’ı öğle saatlerinde paylaşılan sohbet ortamının daha güçlü ekip kurmada ve ekipler arası iletişim güçlendirmede etkili olduğunu söylüyor. 

3. Alan İhtiyacı
Çalışanların %43’ü öğle yemeği için çalışma yerlerinden uzaklaştıklarında döndüklerinde daha verimli çalıştıklarını söylüyorlar.

4. İşyeri Sağlığı
Hem çalışanlar hem de işverenler kurumsal ve kişisel performansları için ortak sorumluluk alma eğilimindeler. Daha sağlıklı bir yaşam için, hareket etme, dengeli uyuma ve dengeli beslenme konusunda daha ilgili ve istekliler.

Güncelleme Tarihi: 24 Mayıs 2017, 17:23

Selami Türkoğlu

YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner50

banner52